Gå til innhold

ANM Goes Digital

  • innlegg
    7
  • kommentarer
    63
  • visninger
    585

Korrekt bass. Runde 1

ANM

visninger

riggen.thumb.jpg.aa09aee6d20edc3588c75effc8492f9a.jpg

 

Geddes metoden

 

Jeg startet opp dette prosjektet med å teste ut Earl Geddes metode. I korte trekk går denne metoden ut på å justere hver enkelt subwoofer individuelt for å oppnå beste mulig sum i en eller flere posisjoner. Et av de punktene som gjorde denne metoden fristende for meg var at hovedhøyttalerne kan/bør kjøres ufiltrert og bassen forbli en del av arrayet. Geddes har et eget program han fører inn måledata, det har ikke jeg, men programmet MSO er basert på hans filosofi og lovet å gjøre samme kalkulasjoner.

 

Først måtte jeg måle hver enkel sub uten deling og annen korrigering, samt begge høyttalere.

 

vsf.thumb.png.35fc1350ae095abaeb6e01191be8a215.pnghsf.thumb.png.398179ecaa63824c18db30ebc16746b2.pngvsb.thumb.png.e2501025b24f8ce19e9fc621cf56ca0a.pnghsb.thumb.png.df788c829a7f6b7f23221845494cd68e.pngmain.thumb.png.8b1e4a9da51f4046dcfaae4a52f65ccc.png

 

Disse målingene eksporterte jeg som tekst og kjørte optimisering og fikk noe slikt

 

opt.thumb.png.aa121f1ddf0df3291ed13721d2c2afff.png

 

Jeg fikk da en liste med filterinnstilinger som jeg førte inn i Behringer.

 

Dessverre fikk jeg ikke resultatet jeg ønsket. Kurven virket grei, men ved lytting virket lydbildet rart og vridd. Ga etter flere forsøk derfor opp denne metoden og bestemte meg for en mer manuell metode.

 

http://www.gedlee.com/Papers/multiple subs.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=SCWL-zusyqw

 

Semi Geddes?

 

Grunnet den opplevde vridningen i lydbildet ønsket jeg heller korrigere subbene parvis hvor mulig og gjøre noen individuelle korrigeringer hvor nødvendig. Ønsket også at hovedvekten av bassen kom fra de fire subbene foran. Jeg valgte etter flere forsøk å bruke 12dB L-R filter på alle, hvor frontene ble delt ved 141Hz og de bak ved 53Hz. Denne slakke delingen gjorde at jeg enklere klarte å filtrere unotene under 200Hz. Front subbene ble også etter prøv og feil metoden justert til en fase -80 grader i forhold til de bak. Det forbedret kurven i de høyere bass frekvenser og ryddet opp mye i kurven fra 200-500Hz. Subbene bak ble tilført en delay på ca 7ms.

 

Etter hva jeg grovt har forstått av REWs "håndbok" vil plane områder i Excess Group Delay, representere frekvenser som holder seg innenfor minimum fase og derfor kunne påvirkes av eq. En av grunnene til at jeg falt på 12dB deling er nettopp mange stygge topper ved bruk av 24dB eller høyere.

 

https://www.roomeqwizard.com/help/help_en-GB/html/minimumphase.html

 

egd.thumb.png.560b52ce2c930b61849736cf02d5e893.png

 

Kurven jeg fikk etter at jeg la inn noen åpenbare filtre ved 48Hz, 53Hz og 176Hz.

 

kurve1.thumb.png.43a6cbe5ca575053e5dc730899de4a90.png

 

Den observante vil se at den store dippen ligger i området hvor jeg har en topp i EGD. For å slette den ut krevde det litt individuell eq og ved bitte små justeringer av frekvenser, gain og eq ble den slik

 

kurve2.thumb.png.10ce91362a98641b5dca89e696c5491b.png

 

Etter dette begynte flisespikkingen og foretok mange målinger av subbene enkeltvis for å se hva jeg kunne påvirke. La til slutt inn et en lavpass i eq på subbene i front slik at jeg kan smake meg frem med mengden av dypbass <80Hz. Dette endte jeg opp med.

 

 

 

kurve3.thumb.png.0fd6925f37dee4187e10876f6574fc6c.png

 

 

Veien videre

 

Jeg innbiller meg ikke at jeg har oppnådd det ultimate lydbildet, men har kommet en lang vei fra våren 2016. Jeg føler at jeg trenger mer forståelse for tidsaspektet i akustikk og evne til å forstå impulsresponse og tidssmearing. Kommer nok til både å flytte på ting å justere flere ganger fremover, men foreløpig er det ikke mer for meg å gjøre.

 

En ting står ihvertfall klart for meg. Om bassen ikke sitter lider hele lydbildet. I motsetning til 20000Hz er 20Hz hørbart og bør ikke ignoreres.

  • Like 2
  • Thanks 1


28 kommentarer


Anbefalte kommentarer



Vil bare legge til at jeg nok aldri vil bli ekspert eller føle at jeg har kontroll på dette emne. Det jeg har gjort i denne øvelsen er egentlig det jeg alltid har gjort, kombinert fornuftig grovjustering med en perfeksjonsnevrose. 

 

De reelle opplevde forbedringene jeg opplever nå er et mer tydelig fundament fra ca 30Hz og nedover, bedre kontroll over området 40-60Hz, hvor jeg føler det er mye info og en kraftigere mellombass. Utover det tror jeg det er nevroser som stresser meg med tanke på smale dipper og små berg og dalbaner oppover. Forsøk på en teoretisk perfekt frekvens-korreksjon er mer en øvelse på hva som er mulig og hva det gir meg, tror egentlig ikke det trenger være helt glatt for å låte bra.

 

Har prøvd å tolke impulsrespons, steprespons fase etc, men må innrømme at jeg ikke har så god forståelse og kan ikke helt se om disse faktorene er innafor i mitt tilfelle. Av den grunn legger jeg kanskje for mye vekt på frekvensresponsen i korreksjonen.

 

Når alt det er sagt, må jeg også si at det låter ikke verst i mine ører og det er kanskje til det viktigste. :)

  • Like 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Det er ett gidt støkke arbeid gjort her altså! Morro å se hvordan det kan bli når man legger litt tid i ting! Bra jobba!!!

  • Thanks 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Det er jo veldig morsomt og enkelt å styre med ting som gir umiddelbare utslag. Det er jo vanskeligere å drive med det du gjør. Legge ned masse tid og arbeid i saker bare motivert av drømmen om resultater.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Hvordan så kurvene ut med kun REL før du begynte med dette, og hører du stor forskjell siden nivået er det samme og kurven (sannsynligvis) ganske lik? Dette er jo membranareal-diskusjonen. ;) Hva utgjør forskjellen? Dynamikk/hastighet, lavere forvrengning pga. mindre utslag?

 

Kult prosjekt, og resultatet ser, og ser ut til å høres, svært vellykket ut. :)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Har dessverre ikke tatt vare på måledataene, kun en capture. Den øverste med bare 2 REL skiller seg ganske mye fra den jeg har nå. Det mest tydelige er kanskje avrullingen under 20Hz, grunnet Behringeren? Andre ting som er ganske tydelig er fordelingen av lydtrykk mellom hvert segment. 20-30, 40-50 etc. 

 

Vet ikke om den ene kurven nødvendigvis er bedre enn den andre, men kan love at det utgjør en forskjell at den underste er levert av 6 elementer. Sannheten er nok at jeg presset disse stakkars RELene til grensen og at kurven lyver litt. Faktumet er at jeg ikke kunne opprettholde det nivået på all musikk og at de ble justert ned noe etter målingen for å slippe å ha angst.

 

eureka2.thumb.jpg.55f35fd4610bbe908084055be8f3195f.jpgsammenlign.thumb.png.deb95498de9c5c1b13a9404c5cc41b07.png

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Det ser jo i alle fall jevnere ut. Kanskje du kan lage deg noen presets som bruker bare subbene bak og bare subbene foran, sammenlikne med alle seks i drift og se om du kan finne forskjellene på kurvene? ...og hvordan de høres ut? Det er vl sånn dere DSP-folk gjør som tidsfordriv. ;)

 

Et utrolig kult oppsett nå, forresten. :)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Noen grunn til at du har vagt helt flat target i stedet for svakt økende nedover fra 200-250 denne gangen?

 

 

 

 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Må få tatt en tur til Råde snart!

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
11 minutter siden, Dazed skrev:

Det ser jo i alle fall jevnere ut. Kanskje du kan lage deg noen presets som bruker bare subbene bak og bare subbene foran, sammenlikne med alle seks i drift og se om du kan finne forskjellene på kurvene? ...og hvordan de høres ut? Det er vl sånn dere DSP-folk gjør som tidsfordriv. ;)

 

Et utrolig kult oppsett nå, forresten. :)

 

Nei, har jo satt opp og målt subbene for å gi en god sum. Kjører jeg de foran og bak separat ser det jævli ut og vil kreve eq på et helt annet nivå.

 

9 minutter siden, Dazed skrev:

Noen grunn til at du har vagt helt flat target i stedet for svakt økende nedover fra 200-250 denne gangen?

 

 

 

 

 

20Hz ligger nesten 12dB over 200Hz. Har som skrevet også lagt inn et lavpass som gjør at jeg kan justere steilheten enkelt fra 100-20Hz

 

8 minutter siden, Dazed skrev:

Må få tatt en tur til Råde snart!

 

Du er velkommen. 20 min med bil.:D

  • Like 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Det er i Råde det skjer forstår jeg ??

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
3 minutter siden, Dyret skrev:

Det er i Råde det skjer forstår jeg ??

 

Du vet jo veien. Kan jo hende jeg slipper inn hos deg en dag også? Lever i håpet!:D

  • Haha 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Ja til begge deler. Jeg har litt sub-prestasjonsangst, bare. Og du liker jo ikke Klipsch, eller gitar. Må jo bli slakt. ;)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
4 minutter siden, Dazed skrev:

Ja til begge deler. Jeg har litt sub-prestasjonsangst, bare. Og du liker jo ikke Klipsch, eller gitar. Må jo bli slakt. ;)

 

Bare jeg slipper to timer flanell-rock er ikke jeg vanskelig. :D Du har jo tredve DSOM, kan vi høre gjennom de å sammenligne kvaliteten.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Ser jeg svarte på et svar som ikke var til meg, men det passet jo likevel. ;)

 

Ja, klart du må gjøre hele jobben på nytt for hhv subber foran og bak, i så fall. Noe skal man jo holde på med. ;)

 

Ser hellingen nå. Må ha vært litt skjeløyd i stad. :)

 

Vi finner noe å høre på. Jeg har både heavy og metal i hyllene! 

 

Det er A3/B3 andrepressingen som låter best. ;) Men vi kan godt sammenlikne. Jeg har en noe senere 1973- pressing for UK men presset i Frankrike, en japansk «solid blue triangle» Odeon førstepressing og en 2011 remaster. 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

- Ja, jeg lot det gå. :D

- Har nok å holde på med. Vil forstå dette med tidsaspektet og hvor mye kontroll jeg har. Leser og glor på kurver...

- Har dratt den ned til 9dB nå. Har masse kapasitet i bassen, trenger ikke overdrive

- Selvfølgelig gjør vi det.

xD

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

På 3.4.2018 den 19.42, ANM skrev:

- Ja, jeg lot det gå. :D

- Har nok å holde på med. Vil forstå dette med tidsaspektet og hvor mye kontroll jeg har. Leser og glor på kurver...

- Har dratt den ned til 9dB nå. Har masse kapasitet i bassen, trenger ikke overdrive

- Selvfølgelig gjør vi det.

xD

 

9 dB? Da er du på god vei ned til «trained listeners» ;)

 

Toole+Target+Curve.jpg

 

Kilde: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=17839

 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Toole nå igjen? ;)

 

Hvorfor mener ha at trente lyttere skal foretrekke mindre bass enn utrente? ...Ja, jeg kan se at folk som ikke er interessert i "hi fi" gjerne trøkker til med mer imponatorbass, men det er vel ganske åpenbart? 

 

Forøvrig ser det ut som de trente lytterne jo bare vil ha +3dB.

 

Uansett er det jo positivt at han fokuserer på hva folk liker og at ikke alle liker det samme, heller enn å mase om "korrekt" lyd.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

1 time siden, Dazed skrev:

Toole nå igjen? ;)

 

Hvorfor mener ha at trente lyttere skal foretrekke mindre bass enn utrente? ...Ja, jeg kan se at folk som ikke er interessert i "hi fi" gjerne trøkker til med mer imponatorbass, men det er vel ganske åpenbart? 

 

Forøvrig ser det ut som de trente lytterne jo bare vil ha +3dB.

 

Uansett er det jo positivt at han fokuserer på hva folk liker og at ikke alle liker det samme, heller enn å mase om "korrekt" lyd.

Toole er den eneste boken om lyd jeg har...

 

Ellers er det naturlig å trekke inn psykoakustikk i utforskningen av lyd. Vi mennesker er ikke helt vannrette i ørene. Og det kan også tenkes at erfaring påvirker ens lydideal. Derfor er det hyggelig å se at ANM går fra «untrained» i retning «trained» i løpet av bare noen få dager ;)

 

Skal vi vedde på at han til slutt havner på rundt pluss 5 i bassen?

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
1 time siden, svart-hvitt skrev:

Skal vi vedde på at han til slutt havner på rundt pluss 5 i bassen?

 

Du har nok litt rett. Jeg pumpet nok opp bassen en periode for å teste grenser. Den er allerede trukket ned ytterligere 3dB. MEN i motsetning til kurvene over jobber jeg med å ha toppunkt ved 20Hz og ikke rundt 50Hz. Om min kurve hadde sett ut som den over hadde jeg ikke vært glad. -3db er forresten ved 15Hz for øyeblikket. :)

  • Like 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Hvor ligger kurven din ved 40-50, da? 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Har ikke tatt noen målinger i det siste, men om du ser på den siste kurven over, ser for deg en rett linje fra ca 80-20Hz og senker 20Hz med ca 3dB vil vel 50Hz ha sunket med ca 1db. . Som nevnt lenger oppe, synes jeg området 40-60Hz er litt problematisk til tider og som jeg vil dra litt ned. Det tydelig er et område mange musikere velger å bruke som dominerende for deres basslinje. Sikker for å låte bedre (dypere) på mindre høyttaler oppsett.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

40-60 er vel det som setter fysiske ting (løsøre) mest i bevegelse, eller?

 

Jeg har også en mistanke om at det kladdes på med litt bass av lav kvalitet der nede (40-60) i produksjonen, men mistanken min kan skyldes mitt elendige rom for avspilling.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
26 minutter siden, svart-hvitt skrev:

40-60 er vel det som setter fysiske ting (løsøre) mest i bevegelse, eller?

 

Ikke her.:D Skal ikke hevde å være noen autoritet, men i mine øyne starter ikke dypbass før ca 35Hz og stanser rett over 20Hz. Med det mener jeg at bassen i det området gir en konvergens mellom det fysiske og hørbare. Under det området er det hovedsaklig fysisk, over for det meste lyd.

  • Like 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Subbass/dypbass er vel et ganske etablert og definert begrep allerede, så det blir kanskje litt upraktisk hvis alle skal bruke sine egne definisjoner? 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Sub-bass

 

Hvilken frekvens som får ting til å falle ned fra vegger og hyller, har jeg ingen formening om. ;) Tipper det varierer med tingenes masse, underlaget, friksjon, etc.

 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
12 timer siden, ANM skrev:

Har ikke tatt noen målinger i det siste, men om du ser på den siste kurven over, ser for deg en rett linje fra ca 80-20Hz og senker 20Hz med ca 3dB vil vel 50Hz ha sunket med ca 1db. . Som nevnt lenger oppe, synes jeg området 40-60Hz er litt problematisk til tider og som jeg vil dra litt ned. Det tydelig er et område mange musikere velger å bruke som dominerende for deres basslinje. Sikker for å låte bedre (dypere) på mindre høyttaler oppsett.

 

Mulig at mye musikk er mastret med mye volum rundt 50-60Hz, ja, for å lage et fundament som høres på mange "mannen i gata"-høyttalere.

 

Kurven ser vel ut til at du har sånn ca 3dB mer ved 50 enn ved 200. Ganske moderat festkul, det. Tipper det er noe slikt jeg selv også ville foretrukket etter å ha lekt litt først. :) 

 

Apropos den gamle diskusjonen vår om "hva skjer egentlig under 30Hz" hadde det vært moro (om du hadde prøvd) å lage en preset som rullet av bratt under 31Hz (5 strengs bass går ned dit) og sammenliknet den med fullfrekvent for å se om de siste, dypeste frekvensene egentlig gjør noe moro.  

 

Jeg er ganske god til å finne på arbeidsoppgaver til andre. :)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...