Gå til innhold

Ut og inn

ANM

visninger

Ut

 

Mye trafikk i grotta den seneste uka, i tillegg til pickupen som forsvant sist uke rykker enda et par pickuper ut denne uka.

 

ortjub.thumb.jpg.a4381922911dda36eb571d9ace0ceb2a.jpg

 

Min gamle Jubilee blir sendt til Danmark og den deilige Cadenza Black finner forhåpentligvis kjærlighet på gale siden av fjorden.

 

Inn

 

Trosset omgangssyken og dro for å plukke opp den første av de fire subbene jeg må skaffe. Inntil en blir to, får kona låne den.

 

sub1.thumb.jpg.8bc3acad9e8f74c4c82d63708c67c9f3.jpg 

 

I kveld henter jeg prikken over ien, kronen på verket, rosinen i pølsa. Ortofon Windfeld Ti

  • Like 5


74 kommentarer


Anbefalte kommentarer



JayJay

Skrevet

3 tommer :)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

27 minutter siden, svart-hvitt skrev:

 

Hva er forskjellen på V og V-12?

 

Vår gode venn Fremer er ikke glad i 12" armer. Ikke er han glad i tangential heller. Personlig har jeg ikke opplevd noen ulemper med bruk av 12 tommere, men føler kanskje ikke de gir de store gevinstene heller. Kunne nok levd med en V også skal jeg være ærlig.

  • Thanks 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

12 timer siden, ANM skrev:

 

Vår gode venn Fremer er ikke glad i 12" armer. Ikke er han glad i tangential heller. Personlig har jeg ikke opplevd noen ulemper med bruk av 12 tommere, men føler kanskje ikke de gir de store gevinstene heller. Kunne nok levd med en V også skal jeg være ærlig.

 

Kanskje du får lånt med begge hjem? Kan Nottinghamen ta flere armer?

 

For øvrig låter det jo allerede svært bra på din spiller (vel så bra som Fremers millionoppsett), så jeg skjønner ikke helt greia...men på den andre siden er det mye jeg ikke forstår.

 

:)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

1 time siden, svart-hvitt skrev:

 

Kanskje du får lånt med begge hjem? Kan Nottinghamen ta flere armer?

 

For øvrig låter det jo allerede svært bra på din spiller (vel så bra som Fremers millionoppsett), så jeg skjønner ikke helt greia...men på den andre siden er det mye jeg ikke forstår.

 

:)

 

Rart egentlig, at du fortsatt ikke skjønner greia. Har vært veldig åpen om min tilnærming, som jo er veldig sammenlignbar med andre ting vi mennesker foretar oss når vi har et overskudd av midler.

 

Forstått og aksepterer jo at du tilnærmer deg denne grenen fra et rent funksjonelt ståsted. Få beste oppvaskmaskin for penga liksom. Men dette er ikke en ren praktisk hobby for de fleste av oss, like lite som kunstsamling, vinsamling, bilsamling etc etc. Noen kanskje innbiller seg det, men jeg har aldri falt for dette selvbedraget. 

 

Jeg liker fine ting og selv om kost/nytte faktoren er forferdelig på kort sikt, sammenlignet med bruk og kast kinasøppel og finsk landbruksredskap, føler jeg likevel at mine mer forpliktende innkjøp er fornuftige på langsikt. Både fordi dette gir meg glede og at jeg vet dette ikke ender på dynga selv om jeg er ferdig med det.

 

  • Thanks 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

2 timer siden, ANM skrev:

 

Rart egentlig, at du fortsatt ikke skjønner greia. Har vært veldig åpen om min tilnærming, som jo er veldig sammenlignbar med andre ting vi mennesker foretar oss når vi har et overskudd av midler.

 

Forstått og aksepterer jo at du tilnærmer deg denne grenen fra et rent funksjonelt ståsted. Få beste oppvaskmaskin for penga liksom. Men dette er ikke en ren praktisk hobby for de fleste av oss, like lite som kunstsamling, vinsamling, bilsamling etc etc. Noen kanskje innbiller seg det, men jeg har aldri falt for dette selvbedraget. 

 

Jeg liker fine ting og selv om kost/nytte faktoren er forferdelig på kort sikt, sammenlignet med bruk og kast kinasøppel og finsk landbruksredskap, føler jeg likevel at mine mer forpliktende innkjøp er fornuftige på langsikt. Både fordi dette gir meg glede og at jeg vet dette ikke ender på dynga selv om jeg er ferdig med det.

 

 

😂

BFBBCA53-4B23-46BD-B22E-BAB337FBEA39.jpeg

  • Haha 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

3 timer siden, ANM skrev:

 

Rart egentlig, at du fortsatt ikke skjønner greia. Har vært veldig åpen om min tilnærming, som jo er veldig sammenlignbar med andre ting vi mennesker foretar oss når vi har et overskudd av midler.

 

Forstått og aksepterer jo at du tilnærmer deg denne grenen fra et rent funksjonelt ståsted. Få beste oppvaskmaskin for penga liksom. Men dette er ikke en ren praktisk hobby for de fleste av oss, like lite som kunstsamling, vinsamling, bilsamling etc etc. Noen kanskje innbiller seg det, men jeg har aldri falt for dette selvbedraget. 

 

Jeg liker fine ting og selv om kost/nytte faktoren er forferdelig på kort sikt, sammenlignet med bruk og kast kinasøppel og finsk landbruksredskap, føler jeg likevel at mine mer forpliktende innkjøp er fornuftige på langsikt. Både fordi dette gir meg glede og at jeg vet dette ikke ender på dynga selv om jeg er ferdig med det.

 

 

Jeg kom til å tenke på en ting, anm. Kvålsvoll skrev nylig dette om «Michelin-stjerner for lyd»:

 

 

Michelin-guiden er som kjent ofte kritisert for det ene og det andre, bl.a. fremme av én type matlaging og restauranter. Men i bunn og grunn er restaurantene som får utmerkelser i Michelin, høyt ansett av kokkene selv.

 

Det Kvålsvoll ikke tenkte på i stjernebeskrivelsene, er at Michelin også oppgir gafler i tillegg til stjerner for maten. En restaurant med bemerkelsesverdig mat, men få servitører, billige møbler og enkle sanitære fasiliteter, ender derfor opp med bare én gaffel. Har restauranten et gjennomtenkt og flott interiør, i et fint rom, samt en rekke ansatte for å understøtte det som skjer på kjøkkenet, kan restauranten få opptil fem gafler. Er helhetsopplevelsen samtidig bemerkelsesverdig utover stjerner og gafler, får restauranten røde stjerner og gafler i stedet for svarte.

 

Stjerner, gafler og rødfarge; har det en viss relevans for helhetsopplevelsen også når det gjelder lyd? Og hvordan veier man stjerner opp mot gafler og rødfarge?

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

2 minutter siden, svart-hvitt skrev:

 

Jeg kom til å tenke på en ting, anm. Kvålsvoll skrev nylig dette om «Michelin-stjerner for lyd»:

 

 

Michelin-guiden er som kjent ofte kritisert for det ene og det andre, bl.a. fremme av én type matlaging og restauranter. Men i bunn og grunn er restaurantene som får utmerkelser i Michelin, høyt ansett av kokkene selv.

 

Det Kvålsvoll ikke tenkte på i stjernebeskrivelsene, er at Michelin også oppgir gafler i tillegg til stjerner for maten. En restaurant med bemerkelsesverdig mat, men få servitører, billige møbler og enkle sanitære fasiliteter, ender derfor opp med bare én gaffel. Har restauranten et gjennomtenkt og flott interiør, i et fint rom, samt en rekke ansatte for å understøtte det som skjer på kjøkkenet, kan restauranten få opptil fem gafler. Er helhetsopplevelsen samtidig bemerkelsesverdig utover stjerne og gafler, får restauranten røde stjerne og gafler i stedet for svarte.

 

Stjerner, gafler og rødfarge; har det en viss relevans for helhetsopplevelsen også når det gjelder lyd? Og hvordan veier man stjerner opp mot gafler og rødfarge?

 

Gott im himmel! 

 

Det første jeg tenker er hvordan en forbannet bildekkprodusent kunne bli så viktig for oppskrytte spisesteder og at en gjeng med betaer skal dominere denne hobbyen.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

1 minutt siden, ANM skrev:

 

Gott im himmel! 

 

Det første jeg tenker er hvordan en forbannet bildekkprodusent kunne bli så viktig for oppskrytte spisesteder og at en gjeng med betaer skal dominere denne hobbyen.

 

Nja...ikke helt enig her. Håndverkerne, kokkene, er som regel enig i at en restaurant med stjerne er ok. Så når mesterne selv er noenlunde enig med stjernene, har det ikke så mye å si om det er en dekkprodusent som står bak guiden.

 

Min egen erfaring med stjernene er at folk flest liker restauranter som er «røde» fremfor å maksimere antall gafler og stjerner. «Rødt» står for ting som koselig, spesiell utsikt, fascinerende atmosfære osv. Så rødfargen er kanskje viktigere for folk flest enn disse stjernene? Og sånn er det kanskje med lyd også? Et anlegg i et flott hus låter nok i mange folks ører «bedre» enn et flott anlegg i en rønne.

 

Men lydinteresserte finner ofte at det er andre ting enn fine omgivelser som teller også. Flotte bokser, håndverk osv. har en appell; på samme måten som fine vinglass av krystall og forseggjort bestikk på restaurant. Så gaffel-faktoren er i mine øyne en parallell man kan trekke over til lydpresentasjonen.

 

Stjernene er erfaringsvis, slik jeg opplever det, minst viktig for folk flest. Jeg tror mange misliker en del stjernemat fordi den avviker fra det «normale». Men jeg har også bestilt klassikere som hel due og ribeye fra menyen på stjernerestaurant, og det var nok mat som ville falt i smak hos også hos dem som liker mors mat best. Mens kokkene selv er mest opptatt av stjerner - og legger mindre vekt på gafler og farge - tror jeg vanlige folk legger mer vekt på «farge» og «gafler». Hvis jeg skal dra parallellen mellom stjerner og lyd, så står vel stjerner i lydsammenheng for de tekniske egenskapene, f.eks. hvordan høyttalerne integreres i rommet, fravær av forvrengning, kapasitet på lyden osv.

 

Du skårer jo høyt på både «farge», gafler og stjerner, slik jeg ser det. Og da begynner jo helhetsopplevelsen å bli bra også?

 

:)

  • Like 1
  • Confused 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

Men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til med alt dette? 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

Har nå sett og møtt mange av disse tørklekledde, bøgbeskjeggede eks-raddisene med tomme lommebøker og enda tommere ord som forsøker åle seg inn i posisjon i miljøet ved å utgi seg for å være litterære genier med gullører. Nyttige idioter for bransjen, unyttige idioter for oss som balanserer det rasjonelle med lidenskap.

 

Jeg bedømmer utstyr etter tre faktorer. Brand value, specs/målinger og estetikk. Enkelt og greit.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

1 time siden, ANM skrev:

Men jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til med alt dette? 

 

Poenget mitt er at det er flere veier til Rom. Den tekniske standarden på utstyret er bare én ting. Helheten og opplevelsen bestemmes av langt flere faktorer. Og folk legger ulik vekt på de forskjellige faktorene. Vel vitende om at guider à la Michelin kritiseres for at en opplevelse ikke kan reduseres til en knapp håndfull faktorer som stjerner, gafler og farge. Det ville vært kjedelig om alle tenkte litt om helheten i opplevelser. Likevel stiller jeg spørsmål ved om folks opplevelse av lyd kan bli bra hvis den tekniske standarden er elendig eller om avspillingen skjer i Birgers lune hule🤣.

 

For øvrig liker en del å spille musikk over den interne høyttaleren i iphonen, så folk er tydeligvis ganske forskjellige...

 

398C609C-04C9-4AD2-B35C-99FE1571DD3D.jpeg

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

Så om vi skal oversette til norsk og oppsummere, så forstår du mao plutselig greia som du sa du ikke forsto?

 

 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

18 minutter siden, ANM skrev:

Så om vi skal oversette til norsk og oppsummere, så forstår du mao plutselig greia som du sa du ikke forsto?

 

 

 

😂😂😂

 

Nei, jeg forsøker bare å sette ord på den prosessen som kan kalles «lydpersepsjon i en helhetlig setting».

 

Jeg liker å sette ord på ting. Om jeg er uklar, er det kanskje fordi jeg ikke selv forstår en ting så godt.

 

Og jeg tror ved å sette ord på ting, kan jeg på forhånd si at de fleste som kommer til deg, vil få en god lydopplevelse (såfremt misunnelsen ikke tar overhånd). Flytter du boksene til Birgers kjellerhule, er jeg ikke så sikker på at folk ville likt det samme utstyret like godt.

 

Denne trådtittelen heter «inn og ut», og det er kjennetegnende for din filosofi at det som går ut, ikke havner på dynga, men i andre entusiasters begjærende hender.

  • Haha 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

Jeg er konservativ ja. Synes at folk bør bli mer kvalitetsbeviste, bidra til miljøet, det sosiale og felleskassa ved å kjøpe dyrere ting. 😊

 

Jeg har for lengst avslørt deg! Hva kommer du til å kalle boka? 😁

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

På 8.3.2019 den 11.03, Dazed skrev:

Selvsagt. Kun overfladisk praktisk erfaring med andre armer i samme eller høyere prisklasse. Likevel stoler jeg ofte mye på teori, innsikt og meanisk forståelse også. Så i stedet for å spille det kortet, kunne vi jo forsøke å teoretisere litt om HVA som er bedre med en SME enn en Jelco? 

 

Greit, etterkommer ditt ønske. 😊 La oss teorisere. Du kjenner jo 750 inngående, så la meg presentere litt av SMEs beskrivelse. Som mekanisk?  ingeniør håper jeg at du kan forklare litt om hva de beskriver og sammenligne det med Jelcos oppbygning. Kanskje til og med komme med en slags vurdering. Men jeg skal være helt ærlig, kan ikke forstå hvordan du har kommet til konklusjonen at Jelcos armer er be all, end all. Jelco selv later jo til og med å være uenig med deg.

 

Jeg kan jo tyvstarte litt.

Intuitivt ser jeg for meg fem grunnleggende utfordringer som man som designer må adressere. 

 

  • Resonanser
  • Toleranse i lager
  • Stiction i lager
  • Stabiliteten og rigiditet i armrør
  • Refleksjoner

 

Kanskje litt mer sekundært vil være overgang mellom motvektslodd og støy/presisjon i diverse perifere mekanismer slik som anti skate.

 

Alle disse faktorene må balanseres mot et vindu av begrensningene man er gitt av mediet. Slik som format, masse og den mikroskopiske nålens evne til å lede den komparativt gigantiske armen gjennom et spor av PVC, samtidig som den underveis skal registrere kuperingene i terrenget og presentere dette for oss som vellydende musikk. Et annet aspekt vi også hele tiden bør ha i bakhodet er at alle disse faktorene ses gjennom et mikroskop, eller snarere høres. En forsterkning på 4000x eller mer er ikke et uvirkelig tall. 

 

Så da kaster jeg ballen over til deg @Dazed med noen ledende spørsmål. 

 

  • Har man innen fysikken funnet metoder for å øke en bærearms rigiditet og stabilitet uten å øke dens masse?
  • Vil kompositter, legeringer og bimetaliske sammensetninger påvirke resonansekarakteren?
  • Kan mer komplekse og veloverveide løsninger medføre en økning av kostnader som følgelig medfører høyere utsalgspris?

 

Utdrag av beskrivelsen for SME V12

 

  • The 12in pressure die-cast tone-arm utilises the advantages of magnesium and exploits the reduction in maximum tracking error/distortion afforded by the greater arm length when compared with 9in models.
  • Stainless steel cross shaft, ground and thread ground. Carried in massive yoke on Ø10mm precision ball races. Axes at record mean level to minimise warp-wow.
  • Dynamic balance. Graduated vertical tracking force control applies up to 3.0g x 0.125g VTF through resonance controlled spring.
  • Stainless steel vertical shaft, ground and thread ground, with integral Ø16mm flange to couple shaft and yoke.
  • Ø23mm steel pillar, heat treated, ground and honed, carries two Ø17mm precision ball races, widely spaced to resist tilt.
  • Underslung weight housing corrects centre of gravity and provides non-reflective tone-arm termination.
  • Internal constrained layer damps minute residual vibration leaving the tone-arm acoustically inert.
  • Fine machined cartridge platform, enamel free to avoid interface resonance.
  • Swivelling, damped output socket minimises vibration transmission in sub-chassis use.
  • Tungsten-alloy balance carried on two-point suspension. Extra-low inertia design assists warp riding.
  • Subsonic lateral-mode damper can be instantly adjusted or cancelled.
  • Maximum tracking error 0.009°/mm

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
Dazed

Skrevet

På 8.3.2019 den 15.48, ANM skrev:

 

Ytelse? Hva mener du med ytelse. Som ingeniør klarer vel du å se for deg mange felter hvor en mekanisk innretning kan forbedres? Forstørr scenarioet og tenk støtdemping og hjuloppheng på en bil. Tror du en skabbete Dacia Duster har samme veiegenskapene som min autobahn flåte? Må du ta tørn gutt! 

 

OK. "Ytelse" var kanskje noe upresist. La oss kalle det "hørbare, eller for den del målbare, forskjeller i lydgjengivelse enn en annen arm med samme geometri og effektive masse, på samme drivverk og med samme pickup", da. 

 

Selvsagt kan standardkomponentene brukt av  SME (eller andre) ha snevrere toleranser enn tilsvarende brukt av Jelco (eller igjen: andre), og selvsagt kan de ha et mer komplekst design der det er lagt mer ressurser og innsats i å tilpasse/dempe  resonanser og vibrasjoner, forbedre stivhet/masse, etc. Likevel mistenker jeg at i med både 750 og i hvert fall 850/950 med det genialt enkle knivsegg-lageret der friksjonen blir neglisjerbar og slark er et ikke-tema, er man uansett forbi "the point of diminishing returns". ...Men det er selvsagt helt greit nok. 

 

Jeg ser ikke bort fra at kvalitetskontroll, feilrate, opplevd kvalitetet, utseende, brukeropplevelse, etc kan være bedre hos de dyrere armene, men japansk produksjon pleier å ha sånt på stell. :)

 

Nei, jeg har ikke nevneverdig erfaring med dyrere armer enn Jelco-en min selv, men jeg tillater meg å anta, teoretisere, fundere og analysere så godt jeg kan likevel. Det ligger i min natur å lure på hvordan og hvorfor ting fungerer, og det har i mange år vært levebrødet mitt å designe mekaniske komponenter, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke skulle det.

 

Om det stryker noen mot hårene at jeg våge å mene noe om dyrere produkter jeg har prøvd eller har råd til selv, så får det heller bare være sånn. Beklager. 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

Er litt usikker på om ikke diverse kabeldebatter, generell mistenksomhet mot en bransje og en sterk "rasjonell" bevegelse innen miljøet har bidratt til at mange har mistet litt gangsyn. Vil også legge til at jeg mener brorparten av de som henger seg på denne bevegelsen er LARPers. Disse forsvarer sin mangel på erfaring med en teori de ikke forstår, men bare emulerer sine ideologiske helter.

 

Jeg er 100% overbevist om at man vil finne signifikante målbare forskjeller mellom forskjellige armer. Om ikke jeg hadde trodd det, hadde jeg rett og slett avsluttet denne analoge ferden og hoppet over til den unektelige perfekte gjengivelsen fra digitale kilder. Er ganske usikker på om jeg vil høre umiddelbar forskjell, men denne usikkerheten har jeg måtte tygge i meg gang på gang. Jeg var skeptisk når jeg gikk fra Spacedeck til Dais, fra Cadenza Red til ART9 til Cadenza Black fra C4 til Evidence. Alle disse gangene hørte jeg en umiddelbar positiv endring. Andre oppgraderinger jeg har gjort slik som Cadenza Black til Windfeld og 750 til 950 opplever jeg de positive jeg endringene som mer kumulative. Dvs jeg fikk ikke umiddelbart hakeslepp, men desto mer materiale jeg har gått gjennom desto klarere fremstår det på hvilke felter fremskrittene har skjedd.

 

For meg fremstår SME V som betraktelig mer sofistikert, bare å betrakte armrøret alene. Mens Jelco benytter seg av en ekstrudert S formet tynn arm i stål, med lik diameter hele veien og en relativ slarkete headshell kopling, har SME fremstilt en rett, kortere arm av støpt magnesiumlegering, svakt konisk og med betraktelig større diameter. Alt dette samtidig som de har akseptabel effektiv masse, lik 950. Tror ikke jeg trenger overbevise deg @Dazed hvilken av disse armrørene som er mest stabile eller medføre høyest fremstillingskostnad.

 

Jeg har full forståelse for at du kanskje er i en situasjon hvor det er essensielt for din entusiasme å overbevise deg selv at det ikke er noe mer å hente ut av mediet. Jeg har også vært der. Det største sjokket fikk jeg derimot i fjor mai da jeg fikk høre Apolyth. Da innså jeg at jeg hadde en vei å gå og at vinyl er bedre enn selv det vi vinylhoder tror. 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
Dazed

Skrevet

På 10.3.2019 den 0.23, ANM skrev:

jeg skal være helt ærlig, kan ikke forstå hvordan du har kommet til konklusjonen at Jelcos armer er be all, end all. Jelco selv later jo til og med å være uenig med deg.

 

Det har jeg vel aldri sagt. Jeg prøver vel heller å si at noe kan være "bra nok", slik at man ikke får noe mer av å øke presisjonen og toleransene ytterligere. Noe som ofte er umulig å argumentere fori "audiofil" sammenheng.

 

Sitat

Jeg kan jo tyvstarte litt.

Intuitivt ser jeg for meg fem grunnleggende utfordringer som man som designer må adressere. 

 

  • Resonanser
  • Toleranse i lager
  • Stiction i lager
  • Stabiliteten og rigiditet i armrør
  • Refleksjoner

 

Kanskje litt mer sekundært vil være overgang mellom motvektslodd og støy/presisjon i diverse perifere mekanismer slik som anti skate.

 

Alle disse faktorene må balanseres mot et vindu av begrensningene man er gitt av mediet. Slik som format, masse og den mikroskopiske nålens evne til å lede den komparativt gigantiske armen gjennom et spor av PVC, samtidig som den underveis skal registrere kuperingene i terrenget og presentere dette for oss som vellydende musikk. Et annet aspekt vi også hele tiden bør ha i bakhodet er at alle disse faktorene ses gjennom et mikroskop, eller snarere høres. En forsterkning på 4000x eller mer er ikke et uvirkelig tall. 

 

Greit oppsummert, det, IMO.

 

Sitat

Så da kaster jeg ballen over til deg @Dazed med noen ledende spørsmål. 

 

  • Har man innen fysikken funnet metoder for å øke en bærearms rigiditet og stabilitet uten å øke dens masse?
  • Vil kompositter, legeringer og bimetaliske sammensetninger påvirke resonansekarakteren?
  • Kan mer komplekse og veloverveide løsninger medføre en økning av kostnader som følgelig medfører høyere utsalgspris?

 

-Ja, selvsagt. Det er elementært. Velge et materiale som lar deg bruke større diameter og tynnere vegger for å øke stivhet og minke massen, f.eks. ..Så lenge styrken holdes høy nok.

-Ja, selvsagt.

-Ja, åpenbart.

 

Går det an å "over engineer-e" eller bygge noe  med unødvendig høy presisjon og pris, tror du? 

 

Sitat
  • The 12in pressure die-cast tone-arm utilises the advantages of magnesium and exploits the reduction in maximum tracking error/distortion afforded by the greater arm length when compared with 9in models.
  •    

 

...Ja? 

 

Sitat
  • Stainless steel cross shaft, ground and thread ground. Carried in massive yoke on Ø10mm precision ball races. Axes at record mean level to minimise warp-wow.

 

Høres fornuftig ut.  Ikke noe mystisk der.  

 

Sitat
  •  
  • Dynamic balance. Graduated vertical tracking force control applies up to 3.0g x 0.125g VTF through resonance controlled spring.

 

Dette har jeg akkurat vært gjennom i detalj på HFS, og jeg har ingen tro på at "dynamisk balanse" gir noen fordeler over statisk, og hverken Jelco eller Orofon kunne gi meg noen svar på det heller. Ortofon svarte derimot at "det kan bli like bra, dersom ditt og datt". SME svarte meg aldri.

 

https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/92840-dynamisk-vtf-hva-er-fordelen.html

 

Sitat
  • Stainless steel vertical shaft, ground and thread ground, with integral Ø16mm flange to couple shaft and yoke.
  • Ø23mm steel pillar, heat treated, ground and honed, carries two Ø17mm precision ball races, widely spaced to resist tilt.

 

OK?

 

Sitat
  • Underslung weight housing corrects centre of gravity and provides non-reflective tone-arm termination.

 

Jeg skjønner ikke hva de mener med "provides non-reflective tonearm termination", men ang. tyngdepunktet, kan ikke plasseringen av tyngdepunktet vertikat ha noen ting å si så lenge armen er opplagret med et gimbal-lager. Med en unipivot blir det annerledes, selvsagt.

 

Sitat
  • Internal constrained layer damps minute residual vibration leaving the tone-arm acoustically inert.
  • Fine machined cartridge platform, enamel free to avoid interface resonance.
  • Swivelling, damped output socket minimises vibration transmission in sub-chassis use.

 

Fint og flott.

 

Sitat
  • Tungsten-alloy balance carried on two-point suspension. Extra-low inertia design assists warp riding.
  • Subsonic lateral-mode damper can be instantly adjusted or cancelled.
  • Maximum tracking error 0.009°/mm

 

Sikkert også flott.

 

Selv om du later til å tolke det slik, har jeg jo aldri sagt at ikke SME er en supert konstruert arm. Jeg skulle gjerne hatt en selv. Jeg tror bare ikke at den faktisk vil spille så mye bedre enn f.eks. din TK-950. Jeg kan selvsagt ta feil.

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

Dere særpinger asså!😎

 

Du har lov til å tro det du vil, men som du i lang tid selv har forfektet, harde fakta trumfer tro.

 

Fakta:

 

Du kan ikke forklare meg hvorfor denne "supert konstruerte" armen som du selv gjerne skulle hatt ikke vil gjøre nevneverdige forbedringer annet enn med floskelen "diminishing return"

 

Jeg drar igjen frem kortet. Du har eid én platespiller, én arm og én pickup? Regner ikke med Pro-ject spilleren og puen tok du vel med fra den. Likevel uttaler du deg skråsikkert om tre armer du aldri har prøvd, med pickuper du aldri har prøvd? Jepp, inngår man veddemål er man skråsikker. 😊

 

Jeg gir meg der @Dazed, som sagt du får tro og mene det du vil, men jeg synes du prekær ut av ræva!

 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
Dyret

Skrevet

Gratulerer så mye med PU! Ser bøst ut!

 

Og til all denne armdebatten. Arm er arm! :P

  • Thanks 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
svart-hvitt

Skrevet

La meg trolle litt...

 

I valget mellom V og V12 tenker markedsavdelingen; hvorfor ikke lansere V105 som et kompromiss?

 

Den gylne middelvei, osv...

 

;)

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
Dazed

Skrevet

3 timer siden, ANM skrev:

Er litt usikker på om ikke diverse kabeldebatter, generell mistenksomhet mot en bransje og en sterk "rasjonell" bevegelse innen miljøet har bidratt til at mange har mistet litt gangsyn.

 

Jeg kan selvsagt ikke utelukke at mine meninger er farget. 

 

Sitat

Vil også legge til at jeg mener brorparten av de som henger seg på denne bevegelsen er LARPers. Disse forsvarer sin mangel på erfaring med en teori de ikke forstår, men bare emulerer sine ideologiske helter.

 

For meg er i alle fall størsteparten av poenget nettopp å forstå.

 

Sitat


Jeg er 100% overbevist om at man vil finne signifikante målbare forskjeller mellom forskjellige armer. Om ikke jeg hadde trodd det, hadde jeg rett og slett avsluttet denne analoge ferden og hoppet over til den unektelige perfekte gjengivelsen fra digitale kilder.

 

Jeg tror også at man kan måle forskjeller mellom det aller meste.

Sitat

For meg fremstår SME V som betraktelig mer sofistikert, bare å betrakte armrøret alene. Mens Jelco benytter seg av en ekstrudert S formet tynn arm i stål, med lik diameter hele veien og en relativ slarkete headshell kopling, har SME fremstilt en rett, kortere arm av støpt magnesiumlegering, svakt konisk og med betraktelig større diameter. Alt dette samtidig som de har akseptabel effektiv masse, lik 950. Tror ikke jeg trenger overbevise deg @Dazed hvilken av disse armrørene som er mest stabile eller medføre høyest fremstillingskostnad.

 

Ikke uenig i noe av dette. Selvsagt er SME dyrere å produsere. Om kostnadsdifferansen korresponderer med prisdifferansen er en helt annen diskusjon, men også uvesentlig.

 

Sitat

Jeg har full forståelse for at du kanskje er i en situasjon hvor det er essensielt for din entusiasme å overbevise deg selv at det ikke er noe mer å hente ut av mediet. Jeg har også vært der. 

 

Jeg innrømmer at dette begynte med at jeg ble irritert over nedsnakking av Jelco, men hvis du tror at jeg MÅ tro at Jelco er best fordi jeg har en selv, og at ingenting jeg ikke har eller ikke har råd til kan være bedre, tar du nok feil. 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
Dazed

Skrevet

50 minutter siden, ANM skrev:

Fakta:

 

Du kan ikke forklare meg hvorfor denne "supert konstruerte" armen som du selv gjerne skulle hatt ikke vil gjøre nevneverdige forbedringer annet enn med floskelen "diminishing return"

 

Er det ikke det jeg har gjort hele tiden? På dette nivået har jeg vondt for å tro at de noe bedre resonanse- og dempningsegenskapene SME-en har i forhold til Jelco resulterer i nevneverdige hørbare forskjeller i lyd. 

 

Det er min magefølelse. Intet mer. Jeg mener ikke å slå i bordet med en fasit, men tillater meg som vanlig å være skeptisk.

 

Sitat

Jeg drar igjen frem kortet. Du har eid én platespiller, én arm og én pickup? Regner ikke med Pro-ject spilleren og puen tok du vel med fra den. Likevel uttaler du deg skråsikkert om tre armer du aldri har prøvd, med pickuper du aldri har prøvd? Jepp, inngår man veddemål er man skråsikker. 😊

 

For å presisere til neste gang du trenger å dokumentere min underlegenhet: Jeg har eid to platespillere til på åttitallet. En Sherwood plast-dings og en Technics SL-B202. I tillegg til en Jelco SA-250ST som jeg brukte på Pro-ject-spilleren min før den ble byttet ut. På Pro-ject-en hadde jeg Ortofon OM-5e, og deretter OM-20 før jeg kjøpte DV-10x5 som ganske riktig ble med over på Space 294. I tillegg har jeg en Dual stående i boden.

 

Mulig jeg har uttrykt meg på en måte som kunne tolkes skråsikkert. Det beklager jeg. "Jeg skal vedde på" er vel en ganske vanlig talemåte. 

 

Jeg kan avslutte med at både SME og Jelco virker som seriøse, jordnære og ingeniørdrevne selskaper jeg har sans for. 

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar
ANM

Skrevet

@Dazed Ja, jeg forsto at du lot deg irritere, men den nedsnakkingen får stå for EVOs regning. Til EVOs forsvar har han i det minste testet begge armene han omtalte. Du begynte å liste opp en rekke armer du aldri har prøvd. Eneste jeg påpekte var at 950 ikke var 750, så hvorvidt jeg trengte å bytte arm kunne han umulig vite. Jeg har ikke prøvd SME, men håper jeg snart får sjansen.😊

 

 @svart-hvitt 10 tommere er ikke uvanlig

 

  • Like 1

Del denne kommentaren


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...