Gå til innhold
Twst

DSP RIAA - Parks Audio Puffin

Anbefalte innlegg

Twst

Satt og leste litt om denne, og jommen var den ikke bestillt og allerede på vei.

puffinmain1-800x800-90-800x800.thumb.jpg.4f93f101cb144df1ecb05bcfa5c529bf.jpg

http://parksaudiollc.com

Kommer jeg over skepsisen min om og konvertere det analoget signalet til digitalt for korrigering - så er ihvertfall produktet og mulighetene spennende nok til å pirre :)

Sitat

For vinyl lovers everywhere, 
the Puffin does it all.

*   Tilt tone controls for fast, easy sound adjustment
*   Twenty gain settings from -4dB (CDs) to 72dB (MCs) 
*   12+ phono EQ settings w/ support for early LPs and 78s 
*   Adjust Bass, Treble, Air, and 4th order HPF & LPFs 
*   Volume control with cueing mute 
*   Modes are Stereo, Mono, Left and Right 
*   Apply transfer functions like tube (2H) and tape (3H) 
*   Recall default settings (CD, MM, MC) and save your own 
*   Traditional analog inputs and outputs (RCA type)

Vi får se!

;)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ANM

Jeg har jo hele tiden trodd jeg var analog puritaner, men så må jeg ta meg selv i at deler av lyden i mitt anlegg også tar omveien om det digitale. 

Tipper korreksjonen vil være perfekt, men er usikker på headroomet i kretsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Ja, jeg har selv liten tro. Er ikke ment som noe ertatter for noe her i huset - men spennende effektboks om ikke annet. Tweakeren i meg kunne ikke la være. :)

Høster lovord rundtom og konstruktøren har jo sin fanbase.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Men besudling av det analoge signalet kan umulig føre til god nattesøvn. Vinylen skal liksom være analog. Og korrigere litt i det digitale er jo greit, sålenge det gjøres uten unødig AD/DA konvertering. Men det er kanskje bare meg:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Litt øvrig data:

Sitat

3dB Bandwidth: 5Hz to 48kHz

60dB minimum channel separation

channel balance: 0.2dB or better

RIAA EQ response (20Hz to 20kHz): +/- 0.2dB

.008% THD (40dB, 1kHz, 10mV input, 30kHz LPF)

Default Preset Noise (shorted inputs):

MM 40dB 27uV A-weighted

MC 56dB 59uV A-weighted

PC 16dB 24uV A-weighted

CD -4dB 27uV A-weighted

Overload Margin 17dB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ANM

Tviler på at den står tilbake for de analoge, men overload marginen var i snaueste laget. Liker å se tall over et stykke over 20 tallet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Det kan hende, vet ikke hva som er normalt i denne prisklassen.

Den har jo mulighet til mye gain da. Men det største kluet er jo alle justeringene man kan tukle med on the fly. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ANM

Har ikke så mye med prisklasse å gjøre, mer med hva jeg har observert at det beste RIAAene har til felles. Gamle DP, ECP2, NLE osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

13 minutter siden, ANM skrev:

Gamle DP, ECP2, NLE osv.

Ja nemlig, pris og ytelse/spesifikasjoner:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst
11 timer siden, ANM skrev:

overload marginen var i snaueste laget

Prøver og bli klok på dette tallet, men vil ikke overload marginen være helt avhenig av hvilken gain man bruker/trenger når den er justerbar?

Skulle tro det var annen headroom på 40db gain i forhold til 70db?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ANM

Joa, den reduseres med økt gain, men det gjør jo vanligvis signalet også. Den er jo som regel relatert til en referanse fastsatt av en nominell utgangsverdi. Dvs. kjører du feks 2mV inn hvor 5mV vil gi nominell output øker du jo overload marginen, men samtidig kjører du jo med for lav gain og dermed øker du støynivået siden du må øke gain etter riaa, mao skru opp volum. 

Overload spiller en stor rolle på hvordan man opplever lyden og støy fra vinylen, da klikk og pop kan nå +22dB og oppleves som mer forstyrrende om de driver inngangen i metning. Husk at den ligger før en RIAA korreksjon, som delvis fungerer som støyreduksjon. Du har også høyfrekvente resonanser i puens motor som kan kludre det til om ikke man har gitt signalet nok takhøyde.

Feks ECP2 med sine 31dB i margin gir straks enn annen opplevelse av kvalitet enn feks Avids underkonstruerte trinn. Har hørt og eid begge.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Det gir mening ja. :)

For og ta denne boksen da, så er det vel noen men, siden den jobber i det digitale. Den vil jo i teorien kunne klippe i AD konverteringen, men det er vel lite sannsynlig på disse små signalnivåene. Det vil jo videre være enkelt og ha ett filter i det digitale domenet som demper de dynamiske utslaga til pops og klikk slik at analogtrinnet på utgangen ikke bringes til klipping?

Man introduserer selvfølgelig nye problemer..

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JayJay

Har du dannet deg ett inntrykk av boksen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst
4 timer siden, JayJay skrev:

Har du dannet deg ett inntrykk av boksen?

Ja, men egentlig ikke hatt så mye tid med den. Ble testet litt og lagt klar til ett vinyloppsett nr 2.

Den er absolutt solid som RIAA og helt genialt hvor allsidig den er. Liker man og tweake og skru litt på parametrene, så kunne det ikke vært mer elegant. Men det er på en måte svakheten også, særlig for en som liker og tweake. Man blir liksom aldri sittende i ro og høre på plata.. "Kanskje det skulle vært litt mer "air" og litt mer tubelyd her" xD.

Uansett så ble den liggende i avvente på kjellerstuevinyl, for der ville det vært perfekt med tweaking. Akkurat nå er den på utlån, og det kan se ut til at jeg ikke får den tilbake igjen :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JayJay

Aha, det er din Peter tester da antar jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Jepp, det stemmer:)

Regner egentlig med den er havnet i de rette hender.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Twst

Han er virkelig fornøyd ihvertfall, og måtte mer eller mindre ha den umiddelbart xD

Kommer sikkert til og savne boksen, men kan vel ikke samle på alt mulig bare i tilfelle :)

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Opprett ny...