Jump to content
Sign in to follow this  
ANM

Ting tar tid

Recommended Posts

ANM

Så omsider, 2mnd etter bestilling ankom denne:

han11.Jpeg.1fc86277f7deb01f3e37f8b0fe9ccfd1.Jpeg

Litt tråkig med så uavklart leveringstid på ting man viser frem i nettbutikk. Av de tre store på vinyl her i landet synes jeg ingen skiller seg ut på det området.

Har fortsatt to plater i rest fra to forskjellige butikker med samme bestillingsdato.O.o

Broddan

Helt enig, har selv sluttet å handle på nett fra platekompaniet og cdon. Enten så må man vente over 2 måneder for å få tingene eller så får man de ikke i det hele tatt. 

Testet å bestille fra Skvis for første gangen nå. Min kompis har bestilt en del ting der og fått tingene etter 1 uke. Selv fikk jeg Marius Müller sin plate etter kun 3 dager, men de andre 2 platene har jeg ikke fått og nå har det gått 14 dager. Blir spennande og se hvor lang tid dette tar. 

John

FIkk leveringsbekreftelse i kveld for to av fire plater bestilt på Platekompaniet på lørdag...

Broddan

Må bare få skryte litt av Skvis sin kundeservice. De svarer i løpet av noen time og forklarer vad som har skjedd og har sendt platene samt gitt meg noen avslag. Kommer å handle der igjen. 

ANM

Må legge til at jeg løy litt. En butikk skiller seg negativt ut. Har ventet på en plate siden 20 september, pengene for denne har blitt trukket fra kort. Tilfeldigvis fikk jeg platen i julekalenderen, så den ble avbestilt. Gjett hvor min kone kjøpte platen... 

John
4 minutter siden, ANM skrev:

Gjett hvor min kone kjøpte platen... 

I samme butikk? Men kanskje ikke på nett...?

Lå en pakke fra PK på dørmatta i dag tidlig, ingen LPer men noe vinylstasj. Hvordan den er havnet der skjønner jeg ikke... jeg var ute i 21.30-22.00-tiden i går og utgangsdøren nede (bor i blokk) pleier å låses rundt 22-23-tiden. Døren var låst når jeg gikk ut med bikkja rundt kl. 08.30 i dag tidlig... og jeg bor to etager opp fra hovedinngang. Må være en nabo som har plukket den opp ute/nede og lagt den der...

Pakken var en del av bestillingen jeg rantet over litt lengre opp. Fikk leveringsbekreftelse for LP nr 3 denne uken, samt beklagelse om at LP nr 4 lå i bestilling men kom til å ta lengre tid. Og at noe annet vinylstasj ikke var på lager...

Men lærer man? Neppe... :$ Bestilte fire LPer til denne uken, og har fått leveringsbekreftelse på to av de...

ANM

Må for ordens skyld si at jeg har ikke opplevd dette fra PK eller big dipper og de trekker i det minste ikke fra kontoen for uleverte varer. At noen varer tar tid og kan plutselig dukke opp er en ting, men å ta seg betalt for disse på forhånd...>:(

ANM

Ja, de har dessuten den dårligste nettbutikken med elendig oppdatering av ordrestatus. At de selger plata, jeg har bestilt og betalt for, over disk finnes det ingen unnskyldning for. 

Dazed

Discogs, eller butikk av mur og mørtel! Har sagt det før. ;)

ANM

Tjæ, har opplevd både det ene og det andre med rene nettselgere også jeg da. Fordelen med norske fysiske butikker er jo kommunikasjon og som siste utvei et oppmøte. Nye plater er uansett et sjansespill og kvaliteten...svært varierende. 

Dazed

Discogs blir ganske trygt når man gjør litt research om, og er litt selektiv med, selgere. Kjøper man av noen med full score påmfeedback, med mange salg og rykte for å pakke godt og gradere konservativt, er det ganske liten fare for problemer. Da kan man kjøpe gamle pressinger også, hvis man er redd for nyprodusert vinyl.

ANM

Nå utvider du problemstillingen litt og innfører brukthandel fra enkeltindivider.

Få eller ingen av de platene jeg har kjøpt i det siste har vært aktuelle å kjøpe brukt. Og platen jeg snakker om ble utgitt i 2011. Nei, har ikke foretatt ett eneste bruktkjøp via de tre nevnte, så om jeg ønsker en gammel pressing har jeg brukt bla ebay. Neste gang skal jeg prøve discogs.

Et annet problemet er nybruktmarkedet med sine idiotpriser, der er ebay og discogs verstinger. Ofte lim ed med oppblåste priser frem til plateselskapet bestemmer seg for relansering. Det skjer veldig ofte. Er man blodfansamler og skal ha alle utgivelser er det kanskje greit, men ikke for meg. Et eksempel er Amused To Death som dengang var astronomisk priset for en plate med heller tvilsom kvalitet. Så kom reutgivelsen fra AP som jo gruser den gamle med tanke på kvalitet - Så har vi tre platers num ed Mellon Collie som jeg kjøpte til 1/10 av ebay prisen den gang i 2005. Ebay og discogs er ikke en kjøpers venn med tanke på pris!

Dazed

Kanskje. 

Min oppfatning er at brukte plater jeg vil ha er billigst fra Discogs, samt at utvalget der nærmest er ubegrenset.

Nyutgitte plater som er tilgjengelige lokalt er naturligvis billigst i platebutikken. ...eller fra PK hvis de har på lager.

Men, du kan umulig bruke mer enn 20 minutter dør til dør fra deg til Retro Vinyl og CD i Sarpsborg, og Patrick er svært behjelpelig med å skaffe det man ønsker. Prøve det?

ANM

Du har selvfølgelig rett, har ingen unnskyldning for ikke å ta turen til særp. Guttungen er jo særping, så er jo i området flere ganger i uken. På den annen side. Slike butikker lurer meg til impulskjøp da jeg ikke vet om de har platene jeg ser etter, men vil jo ikke gå tomhendt derfra. Ender ofte opp med en bunke skit jeg aldri legger på asjetten.:D

Dazed

Det er jo faren. Jeg har klart å gå derfra tomhendt flere ganger, jeg. :)

ANM

De holder åpent i morgen også gitt, men tør ikke handle nå, med mange uåpnede kalendergaver.:( 

Dazed

Ja, sikkert tryggest å vente til over jul. :)

stephy

Blir det ikke relativt dyrt å handle på discogs, dvs. når frakt inkluderes? Platekompaniet tar 39, mens det jeg har sett på discogs ligger på minst 100 lappen mer.

Dazed

Det kommer jo an på. Forskjellige selgere i forskjellige land tar forskjellig betalt for frakt. Platekompaniet har billig frakt, ja, så dersom det er snakk om nye album som kan skaffes lokalt er det ofte billigere å kjøpe derfra.

ANM

Med mindre en enkelt selger sitter på flere plater du ønsker og kombinerer frakt blir det seff. dyrt. Har ikke handlet på discogs, men har vanskelig for å tro att det skiller seg vesentlig fra ebay på det feltet. Dessuten er det utvilsomt billigere å handle på postordre da det koster langt mer en 39,- til gratis å sette seg i bilen kjøre til forhandler betale bom/parkering. Ihvertfall for meg. 

Dazed

Ikke bompenger til sarp, og retro er åpent lengre enn parkometrene. ;)