Jump to content
Vintage

Rew målinger.

Recommended Posts

Vintage

Vis dine rom målinger i Rew.

No smooting only

dette er min måling med kun gulvhøyttalere siden jeg ikke har subwoofer:) 

.5a941ba641560_mling.jpg.85b5eb47114d17bf219af1890177f213.jpg

ANM

Kan vel være hensiktsmessig å enes om format på grafene. Vanlig å bruke 5db steg og er mer hensiktsmessig imo for komparativ analyse.

Vintage

Ser nå jeg har gjort noe feil. har ikke lagt inn filen for umik-1. ^^ (0 degree) 

så disse grafene jeg har lagt ut er sånn set feil.

all-spl er det disse grafene er. 

ANM

Måling av oppsett med og uten subwoofer. Som kanskje synliggjøres av dette så hjelper en subwoofer på langt mer enn å bare gi deg deg subsonisk imponator dypbass.

meduten.thumb.jpg.5d24980d33f67af37b487126e579fcd7.jpg

Utifra egne preferanser forsøker jeg å ha en viss nivåøkning fra midbass og nedover. Mener å ha fått til dette uten alt for store avvik hvilket beviser for meg at DSP ikke strengt tatt er nødvendig for en transparent og troverdig gjengivelse. 

eureka2.thumb.jpg.7e50adcb1a03ca31c62c06018b29c80b.jpg

• Like 1

Vintage

Etter 5 timer med testing og flytting av akustikkplater og høyttalere. fikk jeg et veldig bra resultat ut ifra hva jeg hadde. 

og med en eller 2 subwoofere vil jeg nok kunne rette opp i både Peak og dipper som jeg har. 

All SPL

5a954531dca18_20-500hzmling.jpg.48a010ca7fc15353e82d30a12674a703.jpg

• Like 1

Vintage

Jeg får det ikke bedre en dette i mitt rom. med det jeg har nå.

5a9547cf52d29_watwerfallavbestemling.jpg.45a0189c43ebbeef6d6b6682e16644c8.jpg

ANM

Det fine med subber er jo at du kan jobbe litt mer med spesifikke frekvenser. Det blir ikke lettere fysisk å jobbe med, men mulighetene øker. Du har jo et relativt stort hull å fylle mellom 70-400Hz. Tatt meg mange timer med svette å frustrasjon før jeg omsider slo meg til ro(enn så lenge), er jo en jækla floke å knyte opp, løsner man en løkke, strammer en annen seg. Du kan jo også vurdere litt mer massiv demping for å temme litt av det som skjer ned mot 200Hz. Gjør ikke rommet mer dødt, men rydder opp lenger ned.

Om du vurderer sub, gå for minst to. Det gir deg større plasseringsfrihet med tanke på lokalisering og integrering. Og velg subber som lar deg dele under hovedhøyttalere om de skal fortsette å spille fullfrekvent. REL er vel blandt de få som lar deg dele ned mot 20Hz. Ellers er jo DSP en annen vei som gir deg enda mer manipulasjonsfrihet om du ikke er en analogpuritaner og ludditt som meg. :)

Vintage

Det blir nok 2 subwoofere når jeg først handler. og det vil nok hjelpe  en del uten at jeg vet nøyaktig hva resultatet blir. 

det jeg slet med(som du også nevnte over her) var når jeg fikk fikset en dipp så ble den flyttet til en annen plass. og då må en prøve og fikse begge samtidig sånn det blir greit begge plasser tenker jeg. 

det jeg sliter med er ikke fra 70 og opp men og få dempet den peaken som er fra 70 og ned. er 15 db der på grunn av lytteposisjon og rommet. og sånn set plager det meg heller ikke noe voldsomt siden jeg spiller mye gammel rock. setter jeg på noe pc laget musikk så merker jeg det.  

tror jeg kan mikse og trikse med deling av fronter (kan dele frontene på 20-40-80)  når jeg får inne 2 stk subwoofere. tar det når den tid kommer. 

har ikke noe hast anlegget spiller bra syns jeg. selv om målingene viser endel hva som må gjørs. 

Edit: umik-1 burde være lagervare på hifibutikker. 

ANM
4 minutter siden, Vintage skrev:

det jeg sliter med er ikke fra 70 og opp men og få dempet den peaken som er fra 70 og ned. er 15 db der på grunn av lytteposisjon og rommet. og sånn set plager det meg heller ikke noe voldsomt siden jeg spiller mye gammel rock. setter jeg på noe pc laget musikk så merker jeg det.  

Hehe, det kan du kanskje si, men hva tror du er enklest? Dempe 70Hz eller heve 200Hz +-? Du skal ha passe solid demping for å trekke ned en 70Hz peak, kan kanskje være enklere å fylle opp mellom 70-400 og bruke volumknotten å dempe hele greia.

Vintage
11 minutter siden, ANM skrev:

Hehe, det kan du kanskje si, men hva tror du er enklest? Dempe 70Hz eller heve 200Hz +-? Du skal ha passe solid demping for å trekke ned en 70Hz peak, kan kanskje være enklere å fylle opp mellom 70-400 og bruke volumknotten å dempe hele greia.

du har et poeng der. skal rimelig mye masse til for og dempe den peaken fra 70 og ned. uten at jeg vet, snakker en sikkert om 120 dybde fra gulv til tak.

blir nok og teste og måle litt når jeg får handlet inn noe subwoofere. som du nevner kan en dempe bassen på frontene, og supplere det med subber sånn nivået blir "riktig" . jeg vet ikke, kan hver en løsning.

ANM

Ut i fra vannfallet er det jo ganske livlig fra ca 100 og opp. Kan være noe å leke med der.

Om du opplever en unaturlig boost rundt 70Hz skyldes det ofte lytterens plassering i rommet. Jeg har selv et par dalsøkk med tilhørende topper som hodet mitt bør unngå. Problemet var at jeg ikke helt kunne bøte på det ene problemet uten å få problemer andre verre steder. Dette løste subbene ved å fylle opp det nye søkket når hodetplassering og hovedht javnet ut førstnevnte.

Stå på, du blir etterhvert veldig kjent med rommet med denne øvelsen og har stor tro på at du til slutt finner det beste kompromiss. :)

Vintage

Drev og så litt på disse Acoustic diffuserene på eBay og google. og er en vanvittig pris på disse. så jeg bygget min egen for 250 kroner bare for og se om det var noe og hente. 

det ble noe bedre hos meg. diffuseren er på 90(h)x85(b)x10(d).   

ALL SPL.

Rød er med duffiser

Grønn er uten diffuser 

Edit: Etter flere målinger så ble resultatet at denne ikke har noen effekt.

20180228_123500.jpg

med diffuser selvlaget.jpg

ANM

Jeg tror nok du må innse at forskjellene mellom kurvene skyldes måleavvik. En så liten og grunn diffusor kan ikke forårsake disse forskjellene dessverre.

Vintage

Ja jeg tror nok og det er noe måleavvik inni bilde. 

skal se om jeg får tatt noen nye målinger som har mer realistisk resultat. 

Edit: tok noen nye målinger og den gir omtrent null effekt hehe. jaja var artig og bygge noe hvertfall

ANM
ANM

Det vil jo alltid skje noe når man endrer noe i rommet, flytter noe, henger opp bilder, flytter mikrofonen noen millimeter. Spørsmålet her er om dette noe er diffusjon. Diffusjon er jo en forutsigbar spredning av refleksjonene for å oppnå mer homogent distribuert lydtrykk over et ønsket frekvens område. Alle ujavnheter, odde vinkler og vinkler i rommet lyden treffer vil jo bøye av refleksjonen, men det er ikke diffusjon og det vil etter hva jeg har observert bare forskyve eller redistribuere kamfiltreringen. 

For å oppnå effektiv diffusjon er du avhengig av flere paneler, men også paneler som bryter opp den økende lobingen. Dette kan du gjøre ved å feks introdusere et inverst panel eller som meg ved å plassere panelene med forskjellig dybde på veggen.

Forøvrig noen nyttige verktøy og linker på toppen av denne avdelingen og anbefaler deg å leke litt med qrdude samt lese litt på faktasiden der.

Disclaimer: Jeg er absolutt ingen ekspert

Vintage

Fikk lånt meg en subwoofer fra hifiklubben i dag b&w 610xp. her er resultatet. Grønn måling låt best. 

Rød med subwoofer 

Grønn uten subwoofer.

Edit: Jeg klarte ikke og fjerne den dippen som begynner på 75hz-90hz uansett deling og plassering i rommet. 

har ikke gitt opp helt enda. skal få lånt meg svs sb4000 for og se om et 13" element kan hjelpe på. 

5a9ab37b2a6a5_medogutensub.jpg.a696d03d8b12290bd131dea798b8fe16.jpg

• Like 1

Vintage
På 27.2.2018 den 12.58, Vintage skrev:

noen nye målinger med waterfall

grønn waterfall før

rød waterfall nå

5a9547cf52d29_watwerfallavbestemling.jpg.45a0189c43ebbeef6d6b6682e16644c8.jpg

waterfall 5 mars 2018 .jpg

• Like 1

ANM

Begynner å flate ut. Tydelig at forutsetningene er til stede rommet. Drømme litt om demping også kanskje.

Vintage

Jeg har prøvd med demping men det låter ikke bra etterpå. klangen i høyttalerene forsvinner. jeg har 4 plater på veggen bak lytteposisjon som har dimensjon 120(h)60(b)15(d). dette på grunn av lytteposisjon er omtrent helt inntil veggen. 

begynner jeg og dempe andre plasser låter det helt dødt og detaljene i musikken forsvinner. vet ikke helt hva jeg skal gjør. 

Måling

Blå måling er hvor jeg startet(også mest demping i rommet)

Grønn måling er ette noen justeringer 

Grå måling er sånn det er i dag. 

Uten navn.jpg

Vintage

tok noen målinger om noen lurer på om det er forskjell på vanlig Rockwool isolasjon (a plate) og Rockwool sine lyd plater

-Grønn måling, 3stk 120x60x15 med lydplater fra Rockwool 7cm

-Rød måling, 3 stk 120x60x15 med vanlig isolasjon (a plate) 15cm

dette var bare 3 plater.

5a9e83f524d26_lydplaterfraRockwool3stk7cm.jpg.b098d9106c60cd6b27cc5419c8a504ba.jpg

plate måling vannfall.jpg

Dazed

Det ser du jo tydelig at det er. Det er lavere etterklangstid og lydstyrke med 7cm lydplate enn med 15cm Flexi A.

...For du kødda ikke med volumkontrollen mellom målingene? Da er "all bets off".

Vintage
14 minutter siden, Dazed skrev:

Det ser du jo tydelig at det er. Det er lavere etterklangstid og lydstyrke med 7cm lydplate enn med 15cm Flexi A.

...For du kødda ikke med volumkontrollen mellom målingene? Da er "all bets off".

tror du må lese en gang til hva som står.

og nei volumet er ikke "kødda" med

Dazed

Må jeg? Du sier du tok noen målinger for å se om det er forskjell, og jeg sier at det absolutt ser sånn ut. Noe galt? 

Hvis volumet var identisk, er rommet mer dempet med 7cm lydplater enn 15cm Flexi A.